Resa till Torekov

Jag skulle ju skriva lite om utflykten till Torekov för några veckor sedan och vad som inspirerade mig att måla.




Det var en sådan där riktigt blåsig dag när vi gjorde vår utflykt, så det blev bara en kort promenad längs havet innan vi tog oss upp till de fina gränderna.







Efter en liten promenad kommer man till inredningsaffären Ljus & Lykta där vi brukar göra ett besök. Nytt för i år är att konstnären och keramikern Agneta Livijn har en del av affären i sommar. Jag visste ju sedan tidigare att hon håller till i Torekov på sommaren och att hon öppnat affär men inte att det var just där, så jag blev lite förvånad när Agneta stod där i egen hög person. Vi fick en liten föreläsning av henne om hur processen för keramiken går till, var det tillverkas osv. Riktigt kul att få höra faktiskt.






Jag blir ju naturligtvis helt sjuk av all hennes fina keramik i alla dessa härliga färger, vad ska man välja och i vilken färg? Vi bestämde oss för att äta lunch och tänka på saken. Alldeles mittemot affären ligger nämligen G Swensons Krog som är kända för sina köttbullar och som jag varit väldigt sugen på att pröva. Tyvärr visade det sig att de var slut så det fick bli en Caesar sallad i stället.





Restaurangen är i alla fall väldigt mysig och med vinrankor i taket. 




Här åt vi också på Agneta Livijns tallrikar och hennes koppar på bardisken agerade örtkrukor.









 Efter maten gick vi tillbaka och köpte den stora turkosa salladsskålen som ni ser på en av bilderna ovan, den färgen alltså ...





Med huvudet fullt av alla intryck och färger for vi hemåt igen och dagen därpå satte jag igång att måla nya tavlor.

De härliga tavlorna här nedan är dock målade av Agneta Livijn, och bilderna har jag hämtat på hennes webbsida.






Kommentarer

Populära inlägg