Konstrunda - del 7

Dags för lite kultursöndag igen tycker jag. Jag brukar ju visa alster från konstnärer som inspirerar mig. I dag är det dags för Emily Kngwarreye som jag hittade till av en händelse när jag bläddrade igenom ett inredningsmagasin. Emily var aborigin från Australien, som om jag förstod det rätt började måla i ganska sena år. Hon dog 1996, 86 år gammal. Det som utmärker hennes konst är linjer och prickar i all världens färger. I mitt tycke väldigt moderna målningar.

Här nedan är ett litet urval av hennes målningar som jag har googlat fram. Tyvärr inte bästa upplösningen på bilderna men kolla gärna upp henne på sökmotorerna, Emily Kngwarreye alltså.












 



 


Och här nedan kommer mina egna alster som är inspirerade av damen ovan. 













I helgen har vi varit iväg på en liten weekendresa ner till vår gamla hemtrakter. Hoppas jag kan visa lite därifrån under veckan som kommer, annars finns det ju lite på Instagram också.

Vi ses!

Kommentarer

Populära inlägg